Monday, July 30, 2012

Puasa Oh Puasa

Assalammualikum semua.. Sedar tak sedar dah 10 hari kita berpuasa. Syukur alhamdulillah puasa aku masih tak tinggal lagi. Syokkknye!!~ Walaupun hari ni dah masuk hari ke sepuluh tapi ntah kenapa la hari ni aku rasa hari yang paling lemau sekali aku rasa. Dari pagi sampai la ke petang ni punya la lembik.. Aduss kenapala ni.. Mungkin gara-gara tak makin nasi pagi tadi agaknye. Ni semua salah Encik Suami, katanya tak nak makin nasi time sahur, nak makan roti je. Aku pun terpaksa la ikut, dah banyak hari Encik Suami tak nak makan nasi tapi aku paksa gak kali ni kasi chance la kat dia. Tapi before ni makan nasi pun still rasa ngantuk and tak bermaya gak. Huhuhuhu... Semua tu alasan kan. Dasar memang dah kuat tido memang tak boleh nak apa pun.. Bhahahaha...

Puasa tahun ni tak fully masak kat umah. Takut tak sempat, nak uruskan si kecik tu lagi, sekarang ni tak boleh biarkan Adam main sesorang, kang ntah ke mana mana dia merayap. Sekarang ni dah boleh menggengsot, habis lantai kat umah dia mop. Bukan reti nak duduk diam, laju je guling guling, sekejap kat depan entah bila masa dah sampai ke dapur, bukan tu je ada masa tu hampir dah nak masuk bilik air. Adussss! Risau aku dibuatnya. Aktif sangat sama macam dalam perut dulu, tak reti duduk diam ;). Tapi seronok tengok Adam aktif walaupun penat juga nak menjaga kadang kadang tu  :D

Hari ni masak simple simple je. Lauk kat umah dah takde sangat. Tadi kat cafe pun takde lauk yang menarik sangat. Beli sayur je, selalu beli lauk tapi hari ni terpaksa beli sayur sebab sayur kat umah dah takde and malas nak singgah pasar balik nanti. Esok sahur gamaknya takde sayur la aku nak makan... Walaupun aku rajin membungkus sekarang, dapur kat umah still berasap juga, cuma tak sehebat tahun lepas je. Sahur pagi sekarang ni tak boleh nak menegtuk ngetuk lesung sangat, kang si kecik tu bangun memang payah la aku nak buat keje nanti. So nak taknak memang kena beli cikit lauk untuk sahur, tinggal panaskan je. Senangkan ;P

Selamat berpuasa semua!!

2 comments: