Tuesday, April 12, 2016

Sabah Trip-Part 1

Assalamualaikum

Day 1

Bulan Februari yang lepas kami sekeluarga berpeluang ke Negeri Di Bawah Bayu!!! Percutian 5 Hari 4 Malam di Sabah memang ohsemmm. 1st time naik flight bawa anak-anak. Along memang excited gila. Mak yang dah lama tak fly pun excited weh.hahahaha. Nasib si Angah dalam flight tido je dia lega sangat2 memang mula2 tu rasa risau kalau dia buat perangaik 'baik' dia nak merayau tak tentu arah, tapi sangkaan aku meleset, rupanya belum sampai 10 minit atas kapal terus dia lena dulu. Lega

Perjalanan dari KLIA ke KK dalam 2.30 minit kalau tak silap. Bila sampai KK dah ada orang yang menunggu kami di airport. Sebelum pegi sana hotel dengan kereta sewa kami dah siap2 book, tak nak nanti kat sana kelam kabut. Yup perancangan rapi sangat perlu ok!

Sampai agak lewat petang time tu so terus check in ke Hotel Hi-5 di town yang berdekatan. Hari pertama kami memang plan amik hotel bajet sebab sampai dah lewat petang dan esok pagi2 kami dah nak gerak ke Kudat, so amik hotel murah aje.Jimat! Sampai hotel rehat sekejap dan malam tu kami ke ke town yang  berdekatan cari makan. Puas tanya sana sini kat mana makan yang best sudahnya kami pilih ke Dataran Todak, uiiihh memang teruja tengok seafood diorang

1st time aku makan sayur seaweed ni,bila makan rasa macam ada benda meletop-letop dalam mulut. Makan sambil cicah sambal belacan, terbaik... Setengah pinggan Along makan. Kami order butter prawn, ketam masak cili n siakap 3 rasa. Air kelapa sebiji, teh o ais n air kosong. Total harga dlm rm90++ je. Murah gila kan

Licin semuanya kami bedal

Lepas makan lepak sekejap kat dataran ni sambil tengok laut

Day 2

Cuba bangun seawal pagi untuk ke destinasi yang seterusnya.  Yang liat nak kena kejut bukan anak2 tapi ayahnya.. Kemain seronok dia tido maklumla kekenyangan malam tadi makan seafood kan.... Lebih Kurang 9 Pagi kami gerak Kudat, destinasi pertama kami nak ke Tip Of Borneo. Memang jauh nak ke Kudat tu tapi sebab dah nak sangat moh kita redah juga. Perjalanan dari Kota Kinabalu ke Kudat lebih kurang 3 jam. Jalan raya dia dah ok n bertar. Sebelum aku ke sana kawan yang sebelum ni dah pegi diorang cakap jalan nak ke Kudat tu teruk n bergoyang2 macam kerusi ogawa katanya. Nasib time aku pegi jalan dah ok. Lancar je perjalanan. Pemandangan kiri kanan memang menarik, suasana kampung.. Bila nak terlelap mesti aku tonyoh2 biji mata sayang pulak kalau terlelapkan

Finally lebih kurang pukul 12++ tghari kami sampai di Simpang Mengayau. Terik gila weh

Memang teruja gila bila sampai kat Tip Of Borneo, dah hujung Malaysia kot ni.. Bahang panas tu tosah cite sebab tepi lautkan. Sempatla kulit aku hitam juga. Hahahaha.. Berpeluh2 nak amik gambar anak2, sorang ke sana sorg ke sini.. Eiii geram aje maknye nengok.

Bila dah puas bergambar dan menikmati pemandangan yang menarik ni kami terus gerak ke hotel seterusnya. Tapi sebelum check in kami singgah makan tengahari dulu kat KFC di pekan Ranau. Nak cari nasi dah pukul 3 petang ni mana la nak ada kan. So solutionnya makan nasi lauk ayam KFC pun sedap dikala perut dah berbunyi bunyi. Sebab dah terlampau lapar terus ngap tak toleh kiri kanan aku dibuatnya.hahaha

Malam kedua kami di Kudat check in di Kudat Golf & Marina Resort. View menarik! Hotel pun selesa. Lepas check in terus landing atas katil. Masing masing dah kepenatan

Petang tu terjun kolam, tapi aku xdapat nak join sebab si kenit tengah tido. Nasib bilik kami area bawah dan dekat dengan kolam boleh la skodeng 2 beranak ni berendam

Tapi bukan sebab tu je aku tak mandi sebenarnya, yang sebenarnya elok je aku sampai hotel perut terus rasa memulas gila perut. Cerry berry gila gila weh. Memang ber-towel je la aku dalam bilik tu. Keluar bilik tu pun kejap je sebab nak amik angin luar n amik gambar sekejap. Sampai kemalam aku still cerry berry, mood nak makan seafood makan tu pun terbantut. So lebih kurang pukul 8.30 malam kitorg gagahkan juga keluar bilik hotel, konon nak cari farmasi nak beli air garam tapi sedih semua kedai dah tutup time tu. Adoii macamana boleh lupa yang kat sini malam diorang memang mati.. Sebab risau esok tak boleh nak jalan so aku decide pegi je hospital malam tu. Nah kau kena tahan sekejap,dapat la rasa baring atas katil hospital malam tu. Dengan kami tak makan malam lagi adoii yang paling kesian anak anak la. Ayahnya pun dah kepenatan. Doktor suruh amik darah n masuk air juga sebab bahaya kalau jadi apa apa tengah jalan esok katanya. Haa yela sebab mengenangkan masih jauh lagi perjalan kami aku gagahkan juga la. Dalam 2 jam baru keputusan darah keluar, alhamdulillah takde apa apa. Pukul 1 pagi sampai hotel arghhh lapar gila, sebab masa kat hospital tu still cerry berry n kemuncak yang aku rasa lega gila bila aku muntah!Memang habis semua keluar isi perut.

Aku syak semalam punya hal la ni sebab aku jadi gini. Overdose makan seafood agaknya. Ke sebab makan lambat tengahari tu.. Eh tak taula. Elok sampai hotel pagi tu tetiba Adam pula ada simptom cerry berry, tapi nasib dia tak kronik macam aku yang Encik Suami dengan si kenit alhamdulillah takde apa apa. Kalau semua cerry berry habis rosak plan.